Goed je te zien, fijn dat je ons helpt – deel 15
Door Rinie van Haren
Ondernemersvereniging Verrassend Leeuwen is de campagne ‘Goed je te zien, fijn dat je ons helpt’ gestart, waarbij enerzijds de enorme waardering wordt uitgesproken naar de consument die lokaal inkopen blijft doen en anderzijds een beeld geeft van een aantal ondernemers, hun vakgebied, specialisme en passie voor het vak. Bestuur en leden van Verrassend Leeuwen zijn trots op het variabele aanbod aan producten en diensten en het is zeker daarom dat alle leden deze campagne warm ondersteunen. Vandaag deel 15 van een wekelijkse serie interviews met een aantal gepassioneerde ondernemers die zich dagelijks inzetten voor de consumenten van heel de regio.
Voorstellen
Voor de aflevering van deze week gingen we aan tafel met John Cobussen van GroenRijk en Frances Kempkes van Ciska’s Mode op Maat.
In het immer sfeervolle tuincentrum aan de rand van het dorp nemen we plaats in comfortabele tuinstoelen op de zomers ingerichte afdeling. John Cobussen hoeft zich nauwelijks voor te stellen. Hij is samen met zijn broer William opgegroeid in het tuincentrum. Opa en oma hadden een fruitbedrijf en – zoals dat vroeger zo gewoon was – een verkooppunt in het achterhuis. Zoon Geert en zijn vrouw Willemien zetten de tuinderij voort in de kweekkassen achter hun huis en bouwden gestaag verder aan het bedrijf dat alsmaar groeide. In 1998 werd het bedrijf veranderd in een tuincentrum. Inmiddels timmeren ook William en John als derde generatie Cobussen aan de weg en telt het grote tuincentrum – dat al zo’n 17 jaar de GroenRijk-formule hanteert – inmiddels 4.000 m2 verkoopoppervlakte.
In de heerlijk koele winkel van Ciska’s Mode op Maat vertelt Frances Kempkes over haar modezaak voor dames met een maatje meer. Ook hier is sprake van meerdere generaties. Haar moeder Ciska was de grondlegger van het bedrijf dat in 1995 startte in Boven-Leeuwen en 2 jaar later op het meest strategische locatie van Beneden-Leeuwen verder ging. Toen Frances 30 werd nam ze de zaak van haar moeder over. En hoewel haar dochter Ymke pas 11 jaar is, toont ze erg veel interesse voor de winkel. ‘Mam, dat is een mooie jurk. Die moet jij ook in je winkel gaan verkopen’, krijgt Frances soms te horen als ze samen op inkoop gaan. Ze straalt bij de gedachte dat haar dochter die interesse heeft.
Teams
Bij een dusdanig groot tuincentrum kun je niet zonder een team van medewerkers waarover William en John graag hun trots uitspreken. ‘We hebben veel deskundige medewerkers, ieder op een eigen specialisme gericht maar ook flexibel inzetbaar op meerdere afdelingen’, zo legt John uit. Gera, Karin, Cissie, Miranda, Agnes, Miranka, Eefje, Renate, Anita, Michelle, Dienne, Angelique, Willem, Bart, Jan-Joost, Sara, Marieke, Evi, Anne, Joris, Marieke, William en John zorgen dagelijks voor een verzorgde, sfeervolle en attractieve winkel. De taken zijn goed verdeeld. Terwijl John zorgt voor personele zaken, administratie en marketing draagt William de zorg voor logistiek en technische zaken. De inkoop doen ze samen in goed overleg. Op de achtergrond kijken hun ouders tevreden en trots mee en zijn ze altijd bereid om hand- en spandiensten te verrichten. Zij zorgen met hun aanwezigheid in de zaak en hun rijkelijk gevulde ervaringen voor een prima klantenbinding.
Het is net als bij elke ondernemer ook voor Frances een zaligheid om medewerkers om je heen te hebben waarop je blindelings kunt vertrouwen en die er voor je zijn. Hennij en Resi zijn al vele jaren in dienst en zij voelen precies aan op welke wijze zij de vrouw met een maatje meer moeten ontvangen, adviseren en begeleiden bij hun aankoop. Hun inlevingsvermogen is groot. ‘Als ik die twee fantastische dames niet had zou ik de winkel zo kunnen sluiten. Zij draaien de winkel en ik fungeer vooral op de achtergrond’, legt Frances uit. ‘We zijn geen trendsetters, maar een winkel met regiofunctie voor ‘un bukske en un shirtje’ maar ook voor kleding voor een gelegenheid’, lacht Frances. Intussen zoeken enkele dames de rekken af naar de laatste zomerkleding. (lees verder onder de foto)
(Foto Ciska’s Mode)
in haar modezaak. Foto: Bas Driessen Fotografie
Keuze
Toen John aan het eind van zijn opleiding meehielp om de personele bezetting aan te vullen, rolde hij eigenlijk al stilzwijgend het bedrijf binnen waarvan hij later mede-eigenaar werd. ‘Het was een logische en bewuste keuze en mijn interesse lag ook op dit vakgebied. Ook William kwam in de zaak en de broers vullen elkaar prima aan. Jongens die van aanpakken weten en ook commercieel prima weten hoe zij hun tuincentrum moeten sturen.
Frances begon ambitieus aan haar mode-avontuur. Na Beneden-Leeuwen opende zij ook een zaak in Druten en later in Nijmegen. ‘Dat ging prima toen ik nog geen moeder was, maar toen die situatie veranderde door de geboorte van Ymke, moest ik gas terug nemen.’ Nu ze alleen de modezaak in Beneden-Leeuwen heeft, is dat beter te combineren. Wel is de winkel in de jaren van het bestaan ook een maatje groter geworden. Vele verbouwingen volgden zich op. Wel jammer dat we ons 25 jarig bestaan niet hebben kunnen vieren, vanwege de coronamaatregelen, maar ik hoop dat we alsnog een uitgesteld jubileumfeestje kunnen vieren met de klanten.’
Huidige omstandigheden
Elk jaargetijde kent het tuincentrum weer een andere inrichting. Het zorgt voor veel werk maar voor de klant daardoor ook voor veel beleving. ‘We moesten wel even schakelen toen het coronavirus uitbrak. Je wilt voor klanten maar ook voor medewerkers een veilige omgeving bieden. Nu hebben we hier een grote zaak maar ook dan is het handhaven van de anderhalve meter een uitdaging bij het inrichten van het tuincentrum en bij het adviseren en verkopen. Nu de aandacht daarin wat verslapt wordt het steeds moeilijker.’ Veel consumenten grepen het voorjaar aan om de tuin eens flink onder handen te nemen en dat zorgde voor veel drukte in de bouwmarkten en tuincentra. Het vraagt om extra inspanningen om veiligheid te waarborgen. Nu al zijn William en John druk bezig om te berekenen op welke wijze de winkel in het najaar weer moet worden ingericht voor kerst, rekening houdend met alle maatregelen.
Frances heeft de nodige maatregelen getroffen die moeten helpen om de RIVM maatregelen te kunnen naleven. ‘De klad kwam er flink in, maar nu gaat het gelukkig weer beter. Het is erg lastig om de servicegraad te bieden zoals we dat gewend waren. Even een broek afspelden bij het passen kan nu niet. Er is geen toenadering mogelijk. We hebben in onze klantenkring ook oudere dames die hier al 20 jaar over de vloer komen en soms een nare periode achter de rug hebben. Hoe graag zou je niet eens een arm om iemand heen slaan die zich even laat gaan in haar verdriet.’ Ze kijkt even stil voor zich uit en vervolgt: ‘We blijven natuurlijk onze service bieden en denken en handelen altijd in oplossingen.’
De dag van
‘Elke morgen maak ik voor openingstijd een ronde en maak dan een opsomming van wat er als eerste moet gebeuren die dag. Als onze medewerkers binnenkomen worden de instructies doorgenomen, velen weten precies wat er moet gebeuren. Soms breng ik een bezoek aan een beurs of aan leveranciers. We volgen de branche-ontwikkelingen en worden daarin bijgestaan door de GroenRijk-organisatie. Maar we zijn kapitein op ons eigen schip. GroenRijk adviseert maar we zorgen zelf voor het sausje waarbij we vooral rekening houden met de regionale markt.
’s Morgens word de winkel geopend en verkoopklaar gemaakt. Vaak zijn Hennij en/of Resi op de winkelvloer te vinden en ben ik achter de schermen aan het werk. Ik ben minder gespreid gaan inkopen en dat betekent dat je met leveranciers meer coulance opbouwt en duidelijkere afspraken kunt maken. Op die manier kunnen leuke voordeeltjes direct worden doorberekend in het voordeel van de klant,’ legt Frances uit en toont meteen enkele voorbeelden uit de keurig gesorteerde stellingen aan de wand. (lees verder onder de foto)
(Foto GroenRijk)
Foto: Bas Driessen Fotografie
Ambities
De laatste grote uitbreiding van het tuincentrum toont direct zichtbaar de ambities van de broers Cobussen. Er goed geluisterd naar de behoefte van de klant. Dat resulteerde vorig jaar in de toevoeging van een afdeling in dierenbenodigdheden. Bij de grote uitbreiding vonden we het heerlijk dat we ruimte hadden gekregen. Nu zijn al die ruimtes alweer volledig ingevuld. Je wilt toch een zo breed en diep mogelijk assortiment laten zien,’ zo ervaart John. ‘Hoe groot we qua oppervlakte ook zijn, we werken het liefst met lokale mensen met kennis en met oog en oor voor onze consumenten. Adviserend en behulpzaam bijstaan bij de aankopen en het dorpse karakter handhaven, dat sluit prima aan bij onze ambities.’
Voor Frances geldt vooral vasthouden wat ze heeft bereikt en het blijven inzetten om de kwaliteit en service te bieden waarvoor de klanten naar haar winkel komen. ‘Gewoon deurdoen’, is haar motto.
Campagne
Beide leden van Ondernemersvereniging Verrassend Leeuwen zijn ingenomen met de grootse campagne die dit jaar wordt gevoerd. ‘Het zet Leeuwen op de kaart in de hele regio en laat zien wat voor een mooi winkelaanbod we hebben.’
Voor meer informatie over bovenstaande zaken kunt u kijken op:
www.groenrijkbenedenleeuwen.nl
www.ciskas.nl
www.verrassendleeuwen.nl